Apple stond vorig jaar nog op de vijfde plaats van de ranglijst, maar haalt nu een recordscore van 85,6 op de 100. Internetbedrijf Google had vorig jaar nog het populairste imago en staat nu op de tweede plek. Coca-Cola, Amazon.com en Kraft Foods maken ook deel uit van de top-5.
Technologiebedrijven doen het relatief goed in de ranglijst. Volgens het onderzoeksbureau dat sinds 1999 reputaties meet, worden technologiebedrijven vaak geassocieerd met een sterke visie, innovatie en leiderschap.
Facebook staat niet op de lijst, omdat de sociale netwerksite door veel mensen nog niet als een bedrijf wordt gezien maar als een kanaal of een dienst, aldus Harris.
Financiële bedrijven als AIG, Goldman Sachs en Bank of America scoren minder dan 50 van de 100 punten, een zorgwekkend niveau dat voorheen werd bereikt door bedrijven die nu niet meer bestaan zoals Enron en Worldcom.
Te weinig aandacht
Volgens hoofdanalist Robert Fronk willen banken en financiële dienstverleners het liefst overgaan tot de orde van de dag en hebben ze te weinig aandacht gehad voor hun reputatie. ,,Een grote groep zegt: zoals het ging is niet zoals wij het willen. We willen een andere paradigma voor deze industrie.''
De ranglijst omvat de zestig meest zichtbare bedrijven in de VS. Ook sommige buitenlandse merken zoals het Zuid-Koreaanse Hyundai staan erop.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl